Menu Content/Inhalt
Start
„Akcja Zima” – dyżur całą dobę Drukuj Wyślij znajomemu
27.11.2024.
Od 1 grudnia Miejski Zarząd Dróg w Kielcach rozpoczyna całodobowy dyżur przyjmowania zgłoszeń dotyczących interwencji w ramach „Akcji Zima”. Na numer +48 41 34 02 890 można zgłaszać m.in.: potrzebę odśnieżenia ulic, chodników, dróg dla rowerów, wiat przystankowych czy miejsc parkingowych. W celu dokonania zgłoszenia należy podać dokładną lokalizację oraz zakres koniecznych do podjęcia działań.

Utrzymanie dróg

Podobnie jak w latach poprzednich, ulice zakwalifikowane do zimowego utrzymania zostały podzielone na III grupy kolejności do odśnieżania.
I kolejność – 86 ulic podstawowego układu komunikacyjnego o długości 120 km. To drogi krajowe, wojewódzkie, trasy autobusów komunikacji zbiorowej, dojazdy do najważniejszych instytucji w mieście (np. Armii Krajowej, Krakowska, Malików, Warszawska),
II kolejność – 164 ulice o łącznej długości 148 km. To przede wszystkim trasy łączące osiedla mieszkaniowe z centrum miasta, pozostałe trasy wlotowe do miasta (np. Chęcińska, Kaczmarka, Marszałkowska, Wesoła),
III kolejność  - 290 ulic (112 km), w tym osiedlowe. To jezdnie ulic łączących osiedla peryferyjne z siecią podstawową oraz inne ulice będące dojazdami do obiektów użyteczności publicznej, a także w obrębie osiedli mieszkaniowych istotne komunikacyjnie (np. Alabastrowa, Domaniówka, Grochowa, Malachitowa, Słoneczna).

Działania na pozostałych jezdniach (podobnie chodnikach i drogach rowerowych) ulic miasta, nie objętych planowym zimowy utrzymaniem, odbywają się w trybie interwencyjnym, na podstawie zgłoszeń mieszkańców i służb miejskich w ramach dodatkowych dyspozycji wskazujących jezdnie do jednokrotnego odśnieżenia. Przypominamy, że tego typu działania doraźne rozpoczynamy dopiero po zakończeniu pracy na drogach utrzymywanych systemowo.
 
Pełny wykaz ulic do zimowego utrzymania w sezonie 2024-2025 w poszczególnych kategoriach:
Odśnieżanie chodników i dróg dla rowerów.
Do stałego zimowego utrzymania zakwalifikowano chodniki i drogi rowerowe  położone w Strefie Płatnego Parkowania, na głównych ciągach komunikacyjnych (o największej intensywności ruchu pieszych), przy obiektach użyteczności publicznej, na przejściach dla pieszych, kładkach i wiaduktach.
Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach chodniki, które położone są bezpośrednio przy granicy nieruchomości muszą być odśnieżane przez właścicieli (a także „współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością”) tych nieruchomości. Oznacza to, że obowiązek odśnieżania chodników, które znajdują się w granicach dróg publicznych, ale położone są bezpośrednio wzdłuż innych nieruchomości (prywatnych posesji, osiedli mieszkaniowych, Wspólnot Mieszkaniowych, itp.) przejmują  właściciele, zarządcy tych nieruchomości. Wyjątek stanowią chodniki, na którym jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych.

Wykaz chodników i przejść dla pieszych do zimowego utrzymania w sezonie 2024-2025
 
***

„Akcja Zima” rozpoczęła się już 1 listopada. W utrzymaniu MZD znajduje się łącznie blisko 411 km dróg (410 726 m) z czego ponad 380 km to drogi odśnieżane w ramach stałego działania podczas akcji zima. Odśnieżanie dróg, chodników oraz innej infrastruktury znajdującej się w utrzymaniu MZD na zlecenie jednostki prowadzi Rejonowe Przedsiębiorstwo Zieleni i Usług Komunalnych.

Dodatkowo odśnieżane są również chodniki, drogi dla rowerów oraz ciągi pieszo-rowerowe. To około 390 tys. m2 (388 000) powierzchni do utrzymania, w tym 299 tys. m2 odśnieżanych mechanicznie, 99 tys. m2 ręczno-mechanicznie a 52 tys. m2 tylko ręcznie. Ostatnia kategoria uwzględnia przede wszystkim te przestrzenie, do których nie ma dostępu sprzętem mechanicznym (np. schody, wąskie chodniki, przejścia dla pieszych).

Na utrzymaniu MZD, a co za tym idzie również w zakresie prac zimowych są 652 przystanki komunikacji autobusowej.

Do realizacji „Akcji Zima” RPZiUK przygotowało 24 pługo-syparki (dodatkowo 8 zestawów rezerwowych) do utrzymania dróg oraz 9 mniejszych zestawów do pracy na chodnikach i ciągach pieszo-rowerowych. Do działań skierowano 65 osób, które pracowały będą w systemie dwuzmianowym. Wzorem lat ubiegłych na ulicach rozprowadzana będzie sól oraz piasek, natomiast w przypadku chodników będzie to piasek. Na potrzeby zimowych działań przygotowano 800 ton piasku i 500 ton soli.

Przypominamy:

działania służb drogowych mają na celu jedynie łagodzenie skutków niekorzystnej aury na drogach,
w zmiennych warunkach drogowych należy zachować szczególną ostrożność, zwłaszcza na mostach i wiaduktach, przy zbiornikach wodnych, na terenach zalesionych,
prędkość należy zawsze dostosować do panujących warunków atmosferycznych.

Apelujemy o:
zmianę opon na zimowe,
przepuszczanie pojazdów odśnieżających drogi, które nie są pojazdami uprzywilejowanymi.

 
Zmieniony ( 27.11.2024. )
 
następny artykuł »
designed by made your web.com