Menu Content/Inhalt
Start arrow Mapa witryny
Ubytki w jezdniach usuwane przez całą dobę Drukuj Wyślij znajomemu
22.02.2021.
Silny mróz, duże opady, roztopy oraz przejścia temperatury przez zero to wyjątkowo trudny okres dla ulic.
Stan kieleckich ulic jest codziennie monitorowany przez inspektorów z Miejskiego Zarządu Dróg. To od nas Rejonowe Przedsiębiorstwo Zieleni i Usług Komunalnych otrzymuje zlecenia usuwania ubytków. Sygnały o niebezpiecznych miejscach zgłaszane są również przez kielczan, straż miejską czy policję.
Od kilku dni tego typu pracy jest zdecydowanie więcej. Wpływ na to miały niespotykane w poprzednich latach opady śniegu, mróz sięgający ponad –15 stopni Celsjusza oraz właśnie przejście temperatury przez zero. Tylko w lutym w ramach Akcji Zima w Kielcach przez 22 dni prowadzona była akcja czynna i patrolowo – interwencyjna. To obrazuje, że warunki atmosferyczne były złe lub bardzo złe. Obecnie ogromne ilości spryzmowanego wzdłuż ulic śniegu topnieją, a wody roztopowe filtrują nawierzchnie dróg.
Ujemne temperatury w nocy powodują zamarzanie i w konsekwencji rozsadzanie nawierzchni. To wyzwanie dla miejskich służb, które całodobowo zajmują się likwidacją ubytków.
Współpraca Miejskiego Zarządu Dróg i Rejonowego Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych zaowocowała optymalizacją działań w ostatnich dniach. Dziennie RPZiUK uzupełnia ok. 150-200 metrów kwadratowych ubytków w jezdniach. Do tych obowiązków codziennie delegowanych jest ok. 40 osób. Z powodu większej ilości zgłoszeń zdecydowano o zwiększeniu obsady.
Działania na kieleckich ulicach w dalszym ciągu prowadzone będą sukcesywnie i w sposób ciągły. Zimą ubytki w jezdniach usuwamy z w dwóch technologiach – z wykorzystaniem masy z recyklera oraz tzw. masy na zimno.
W tej pierwszej technologii korzystamy m.in. na miejskich odcinkach dróg krajowych, dróg wojewódzkich oraz głównych arteriach prace odbywają się głównie nocą. To dlatego, że wtedy natężenie ruchu jest zdecydowanie mniejsze. Z kolei w ciągu dnia z recyklera korzystamy na mniej uczęszczanych ulicach.
Ta technologia wykorzystywana jest przy ubytkach o większej powierzchni oraz głębokości. Jest to metoda bardziej czasochłonna, ale i trwalsza.
Z kolei do doraźnego usuwania ubytków stosuje się tzw. masę na zimno. Z takiego ubytku najpierw usuwa się wodę, a następnie odpowiednio uzupełnia masą i zagęszcza.
Ta metoda choć jest szybsza, to ze względu na mniejszą trwałość używa się jej doraźnie. Również po to, by jak najszybciej usunąć niebezpieczne miejsce z drogi. Ta technologia stosowana jest w wielu polskich miastach.
Do napraw nawierzchni na większą skalę oraz o większej trwałości przystępuje się wtedy, gdy temperatury w ciągu całego dnia oscylować będą w granicach co najmniej kilku stopni.
Zmieniony ( 22.02.2021. )
 
następny artykuł »
designed by made your web.com